Po čtyřech letech se do Divadla Archa vrací proslulý belgický saxofonový kvartet, tentokrát se skladbami, ve kterých je živý zvuk saxofonů obohacen nejrůznějšími elektronickými úpravami.
Program:
Steve Reich - New York Counterpoint
Heiner Goebbels - Stadt Land Fluss
Helmut Oehring - Stille Macht
Jacob Ter Veldhuis - Grabit!
Eric Sleichim - Lié/Délié
Eric Sleichim - Storm at Low Tide
„New York Counterpoint“ Steva Reicha vytváří komplexní hudební strukturu konfrontací čtyř živých a sedmi nahraných saxofonů, „Grab it“ Jacoba Ter Veldhuise je skladba pro tenor saxofon a ghettoblaster, Heiner Goebbels ve „Stadt Land Fluss“ dosahuje melodické harmonie s použitím zvukových samplů. Skladba „Ricercare una melodia“ Jonathana Harveye byla napsána pro jeden nástroj (v tomto případě tenor saxofon) a systém zpožďovačů, kterými se dociluje pětihlasý kánon. Frontman BL!NDMANu Eric Sleichem ve skladbě „Storm at Low Tide“ zesílil všechny ruchy, které obvykle zůstávají skryty uvnitř nástroje: nádechy a výdechy, klepání či zvuky klapek. V jeho dvou skladbách jsou saxofony použity jako zdroje zvuků pro další elektronické zpracování, hudebníci vytvářené tóny vzájemně přetvářejí pomocí rezonátorů, filtrů a zpožďovačů. Výsledkem snímání a následné manipulace je, že rytmické mačkání klapek vytváří zvuk blízký drum´n bassu a techno hudbě.
Skladatel a saxofonista Eric Sleichim založil BL!NDMAN v roce 1988. Jméno souboru se vztahuje k názvu časopisu “The Blindman” Marcela Duchampa, který byl založen na dadaistickém představě slepého muže, který provádí návštěvníky výstavou a zároveň komentuje vystavená výtvarná díla. Podobně se Eric Sleichim zajímá o to, jak převést výtvarné koncepty do hudebního jazyka. To je také hlavním důvodem, proč vyhledává konfrontaci s dalšími uměleckými disciplínami. Tato snaha ho přivedla ke komponování hudby pro multimediální projekty, výstavy, taneční a divadelní představení, např. napsal hudbu, která živě doprovázela němé filmy Bustera Keatona, Teinosuke Kinugasy and Jeana Epsteina.
BL!NDMAN se od svého založení vypracoval na jeden z nejlepších komorních hudebních ansámblů. Spolupracoval, nahrával a vystupoval s mezinárodně proslulými umělci a soubory jako např. Jan Fabre, William Forsythe, Amanda Miller, Ulrike Gabriel, Ictus ensemble, Heiner Goebbels, Rosas, Transparant, Paul Van Nevel, Steve Lacy, Gerry Hemmingway apod. BL!NDMAN nahrál několik CD, z nichž světově nejprodávanější je BL!NDMAN plays Bach (Universal 2000). Kromě toho Eric Sleichim natočil se Stevem Lacym album nazvané Antonyms (Sub Rosa 1994) a účinkoval se souborem Ictus ensemble na nahrávce skladby Terry Rileyho In C (Cypres) a Davida Shea Classical Works (Tzadik). V září 2002 nahrál u Universal Music album Multiple Voice, které je založeno na setkávání rané polyfonické se současnou hudbou. Eric Sleichim napsal také hudbu k představení a videoinstalaci Jana Fabreho Angel of Death. V roce 2003 toto představení, kde vystupovali i Jan Fabre a William Forsythe, živě doprovázel.
Po turné s koncertním provedením alba BL!NDMAN plays Bach BL!NDMAN pokračoval ve zkoumání rané hudby. Pod záštitou Brugge - evropského města kultury 2002 soubor uvedl interpretaci vlámské a severofrancouzské polyfonie ve dvou různých programech. Tyto projekty jsou založeny na přesvědčení, že saxofon je nástroj, který se dostává nejblíže k lidskému hlasu, a že se dá využít mnoha, i neočekávanými, způsoby.
V roce 2004 BL!NDMAN oslaví 15. výročí, které připadlo na rok 2003, společným turné s nizozemským Mondriaan String Quartetem s elektro-akustickým programem.
BL!NDMAN je sponzorován Selmer Paris a jeho činnost podpořena Ministerstvem Vlámského společenství, Vlámským společenstvím hlavního města Bruselu, Kaaitheater a Brugge – evropské město kultury 2002.
Koncepce koncertu: Eric Sleichim
Sopran saxofon: Koen Maas
Alt saxofon: Eric Sleichim
Tenor saxofon: Piet Rebel
Baryton saxofon: Raf Minten
Program ELECTR!C vznikl na zakázku Mousonturm, Frankfurt (D) v koprodukci s BL!NDMAN a Kaaitheater.