Frontman skupiny The Frames před pár dny vydal v Irsku svou novou desku The Swell Season a 28. května ji bude křít v Arše. Desku natočil v pražském Sonu s mladou a talentovanou Markétou Irglovou a vynikající kapelou při nahrávání písniček pro nový Hřebejkův film Kráska v nesnázích. Deska, jejíž název se inspiroval jménem slavného románu Josefa Škvoreckého je týden po vydání pátá v žebříčku prodeje v Irsku.
Na koncertu v Arše vystoupí ve složení:
Glen Hansard (Irsko) – kytary, zpěv
Markéta Irglová (ČR) – piano, zpěv
Marja Tuhkanen (Finsko) – housle
Bertrand Galen (Francie) – violoncello
John Carney (Irsko) – baskytara
Glen Hansard
Výjimečně talentovaný hudebník, zpěvák, skladatel, lídr skupiny The Frames, minstrel 21. století. Sveřepý odpůrce zásahů gramofonových firem do tvůrčí svobody umělce, který je zvyklý plavat proti proudu. Od vydavatelského gigantu Universal odešel a založil si vlastní label Plateau, jehož první počin – album For the Birds se stalo v Irsku albem roku 2001 jak u posluchačů tak i kritiků. Rád a často hraje v České republice, protože je zde publikum zvyklé poslouchat a věnovat svou pozornost hudbě. Miluje Prahu, Švankmajerovy filmy, Hrabala a Josefa Škvoreckého.
Markéta Irglová
Markéta Irglová je přirozený hudební talent. Od sedmi let hraje na klavír, od jedenácti na kytaru, v současnosti pokouší cello. Písničky skládá od třinácti, od počátku pouze v angličtině. V posledních třech letech doprovází Glena Hansarda při sólových koncertech na piano v tuzemsku i v zahraničí, zároveň zpívá druhý hlas. Autorsky se s Glenem podílela na písních pro jejich CD The Swell Season.
Marja Tuhkanen
Marja Tuhkanen pochází z Finska, kde byla několik let členkou finské kultovní rockové skupiny Tarujen Safari jako multiinstrumentalista a skladatelka. Studovala klasickou hru na housle, ale také irský a skandinávský folklór a věnovala se i ruské a cikánské lidové hudbě. Hrála ve většině evropských zemí, Rusku a Americe. Od roku 2002 působí jako nezávislý muzikant v irském Corku. V Irsku také dokončila studium moderních a barokních houslí. Přestože má klasické vzdělání, ráda spolupracuje s kapelami a písničkáři. Pravidelně se objevuje na pódiích s Interference, Mariou Doyle Kennedy, Paulem Tiernanem, Adrianem Crowleym apod. Je skvělá v improvizaci, ať už na pódiích či při náhodném muzikantském jamování.
Bertrand Galen
Jako aktivní výrobce houslí se Bertrand věnuje hudbě z čistého nadšení. Po studiích hry doma na klasické cello objevil novou tvář hudby v improvizaci. Prostřednictvím tradiční hudby a později i díky absolvování jazzové školy, nalezl svůj nový směr hraní v živých vystoupeních. Stejně tak dobře jako na cello hraje na bicí nástroje a akordeon s řadou folkových skupin při mnoha příležitostech živého i studiového hraní. Od roku 1999 žije v irském Corku, kde hrává se skupinami latinskou, africkou, jazzovou a rockovou muziku včetně skvělých vystoupení s Interference nebo Marií Doyle Kennedy. V současné době pracuje na různých projektech, např. na barokním Intermezzu a jako první hráč na cello vystupuje se Symfonickým orchestrem města Corku.
John Carney
Původně hudebník, první baskytarista The Frames, který zběhl k filmařině jako režisér, scénárista a autor filmové hudby. V roce 1997 debutoval černobílým snímkem November Afternoon, volně inspirovaným divadelní hrou Kdo se bojí Virginie Wolfové. V roce 1999 natočil snímek Park, zabývající se tématem pedofilie a sexuálního násilí, v roce 2001 film On the Edge, dramatický příběh z prostředí dospívajících teenagerů s Cillianem Murphym v hlavní roli. V dokončovací fázi je film Once, příběh pouličního muzikanta a imigrantky z východní Evropy s Glenem Hansardem v hlavní roli. Režíroval úspěšnou televizní sérii irské televize RTE z prostředí Dublinu Bachelors Walk.
Glen Hansard o vzniku alba The Swell Season říká:
„Když jsme s Markétou v posledních letech cestovali a hráli na malých pódiích v České republice, Irsku a Americe, většinou v době přestávek mezi koncerty kapely The Frames, nebrali jsme to ani moc vážně. Byla to spíše taková záminka, abychom se mohli toulat po světě a vyzkoušet si společné hraní. Stačilo nám, když se tak zaplatila cesta, hotel a večeře, takové hraní „z ruky do úst“, chtělo by se říct.
Vloni po koncertě v pražském divadle Dobeška jsme byli osloveni režisérem Janem Hřebejkem, abychom pro jeho nový film Kráska v nesnázích nahráli dvě písně. Nápad se nám líbil a tak se objednaly čtyři dny ve studiu Sono a zanedlouho už jsme s Andrejem Lažo natáčeli. Tolik dnů nám na dvě písničky připadalo zbytečně moc, tak jsme k tomu přidali další písně, které jsme hráli na koncertech nebo jen tak doma pro sebe. Pozvali jsme do studia naše kamarády – finskou houslistku Marju Tuhkanen a francouzského cellistu Bertranda Galena – oba jsou členy skvělé irské kapely Interference a žijí v irském Corku. Za čtyři dny nahrávání a jamování vznikla spousta písní a hudebních nápadů. Když jsme skončili, vypadalo to, že jsme vytvořili něco, co stojí za vydání. Na svět tak přišlo album Swell Season (Prima sezóna). Svůj název dostalo podle knihy skvělého českého spisovatele Josefa Škvoreckého, jehož oddaným fanouškem jsem se stal. Když z kanadského Toronta, kde žije, reagoval souhlasně na mé přání použít titul jeho knihy a albu tak požehnal, byl jsem nadšený.
Dlouho jsem si myslel, že se k nahrání sólového alba mimo kapelu The Frames nikdy neodhodlám a nakonec k tomu ve spolupráci s Markétou Irglovou došlo. První člověk, kterému jsem nahrávky ze studia poslal, byl Brian Eno, můj poradce a kritik na dálku, kterého se již léta snažím získat pro spolupráci s kapelou (doufám, že k ní jednoho dne dojde), a který ke mně byl vždy otevřený a upřímný. Ozval se mi obratem a jeho rada byla jednoduchá – nic neměnit, dál nemíchat, neopravovat a vydat nahrávku jak je, protože je hotová. Dali jsme na jeho názor a nechali to v syrové a hrubě namíchané podobě... A teď už je na vás posoudit, zda-li to všechno stálo za to...“ Glen Hansard.