Echo Archy - média

Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše
Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006

V další ze série remixů ikon české alternativy a undergroundu se Agon Orchestra pokusili o přenesení starších písní legendárních Dg307 do odvážných orchestrálních aranží a nutno dodat, že předvedené úpravy provázela vysoká míra invence a kvality.


Agon Orchestra & P.Z./Dg307 Remix, 28.června, Divadlo Archa, Praha


Ikona domácí soudobé (či nové) hudby Agon Orchestra se vrhla na spolupráci se známými tělesy domácí alternativy a undergroundu před pěti lety a po sérii orchestrálních úprav skladeb Psích vojáků, Plastic People a MCH Bandu došlo nyní poněkud překvapivě i na Dg307. Tohle hudební dítě legendy pražského undergroundu a originálního básníka Pavla Zajíčka totiž koncertuje jen velmi sporadicky, jeho hráčská sestava je velice proměnlivá a Zajíčkova spolupráce s jinou takto mimořádně silnou osobností (vyjma Mejly samozřejmě) se dosud zdála velmi nepravděpodobnou.


Umělecký šéf Agonu Petr Kofroň jej však přesto oslovil, výsledkem čehož se stalo remixové pásmo převážně starších skladeb Dégéček, jež bylo představeno ve středu večer v pražském Divadle Archa. Zážitek sliboval již pohled na připravené pódium, kterému kromě piana, bicí soupravy, kláves a laptopu s dalšími elektronickými proprietami dominoval prostor pro sedící dechovo-smyčcovou sekci. Docela vpravo pódia bylo vyhrazeno místo pro Pavla Zajíčka, čemuž napovídalo množství připravených listů papíru s texty vybraných písní. Mimořádnost akce dokreslovalo rozdávání koncertního programu, a zejména jeho obsah. Mělo totiž dojít především na již dávno nehrané skladby především z období konce 70.let prokládaných několika legendárními skladbami z první, tzv. barbarské epochy historie souboru, o výčtu "remixerů" ani nemluvě.
Hned samotný začátek, kdy na pódiu kromě hudebníků z Agonu byl pouze samotný Zajíček, však předčil veškerá očekávání. Hypnotický, primitivistický rytmus bicích prokládaný kakofonickými propletencemi dechů, houslí a piana v kombinaci s přednesem dnes pro Zajíčka již nechtěné, na dřeň obnažené apokalyptické vize světa očima dvacetiletého poety, vyvolávaly během úvodních Hrůz doslova mrazení v zádech. Skutečně hodně experimentální záležitostí byla následující Jak sup letící nad krajinou snů (jako jediná v úpravě taktovky držícího Petra Kofroně), ve které eruptivní nájezd dechů střídaly poklidné pasáže přednatočeného zpěvu, Zajíčkovy recitace a elektronických drones. Nastolenou laťku si udržela i kombinace skladeb Země nepoznaná s jednou z nejlegendárnějších písní celého českého undergroundu 70.let Papírový aPsolutno, především díky dech beroucímu napětí mezi nástrojovým obsazením Agonu a moderním elektronickým soundem v podání Ivana Achera. Otazníky vyvolávalo pouze zapojení folkově laděného zpěvu hostující Jany Vébrové.
Pro mnohé ze starších posluchačů byla asi jen těžko zkousnutelná prostřední část koncertu v podobě trojice skladeb Konzervovaná masa/Krkavec/Koulim vočima v úpravě Tomáše Vtípila. Pro mne osobně však byla kombinace více než 30 let starých písní s nejaktuálnějšími elektronickými trendy, doplněnými o citlivý vklad hudebníků z Agonu (včetně hlasového fondu) neuvěřitelně vzrušujícím hudebním zážitkem a jednoznačným vrcholem večera. Sem bych kvalitativně zařadil i křehounkou Vrost do stromu s dominující Janou Vébrovou u akordeonu (její hlasový projev byl tentokrát mimořádně působivý a skvěle odpovídal původní náladě skladby).


Karta se začala obracet po krátké dokumentární vložce v podobě promítání záběrů Dg307 z památného koncertu v Postupicích. Jednak došlo na novější a přístupnější repertoár Dégéček z let devadesátých, hlavně se však vytratilo hudební dobrodružství a zvukové experimentování. Navíc v "hitové" Praha-New York-Paříž (tentokrát Praha-Paříž-New York) se vedle Agonu představilo kompletní osazenstvo Zajíčkovy skupiny, a jakoby chtělo kolegům z vážnohudební branže ukázat, jak má vypadat drajv a nasazení, spustilo zběsilou jízdu se všemi neduhy rockového exhibicionismu (především houslista Pyš, kytarista Pokorný a Drozd za bicími). Zkrátka filigránství a pestrost vystřídalo "tlačení na pilu" a "barový sound". Navíc si nejsem jistý ("seděl jsem na půlce Dégéček"), zda to nebyla práce zvukaře, ale sekci Agonu prostě ne a ne slyšet. Závěrečná Procházím se krajem střepů již proběhla plně v režii samotných Dg307, bohužel ve znamení výše vysloveného. A je to škoda. Myslím si, že jejich hudba má mnohem vyšší ambice.


O tom ostatně více než průkazně přesvědčily první dvě třetiny koncertu, a pominu-li fakt jednorázovosti projektu (a rovněž neoddiskutovatelně profesionálního výkonu hráčů z Agonu), pak mám na mysli především progresivní vklad talentovaného Tomáše Vtípila. A propos Vtípil a Zajíček, ač každý jiného data narození i hudebního vývoje, tyhle dvě osobnosti jdou vedle sebe velmi dobře dohromady. O nepředvídatelnosti dalších hudebních tras Agon Orchestra je pak asi zbytečné se rozepisovat.


P.S.: Záznam středečního koncertu je jistě zaznamenán. Moc bych se přimlouval (ale bez posledních dvou skladeb) o jeho zdokumentování ve formě kompaktního disku. Není to z mé strany jen volání žíznivého na poušti?






Další recenze a články

Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení
ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006

SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa
Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006

Labyrintem světa na Skutru
Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006

Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006

V hlavní roli uprchlíci
Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006

Divnej soused: svět uprchlíků v Česku
Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006

Na forbíně - Divnej soused
Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006

Bejt světskej i svatej
Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006

Fascinováni světem Andersena
Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006

Faust s diářem v ruce
Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006

Rozlétnout se a letět / SenAnderSen
i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006

UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta
Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006

Osum polib prdel kosům
Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006

Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: ****
Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006

Co evokuje slovo "osm"
mat - rozhlas.cz, 5. května 2006

ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006

Skutr: 8-polib prdel kosům
Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006

KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: ****
i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006

Ve zkušebně
Reflex 14/2006, 24. dubna 2006

SenAnderSen - carpe diem od Amy
internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006

Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006

PR Klub uděloval Zlaté středníky
Profit, 18. dubna 2006

SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy
bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006

Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům
Instinkt, 13. dubna 2006

Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen
libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006

Moderní cestu za snem inspiroval Andersen
MF Dnes - (sum), 21. března 2006

'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše
musicserver.cz, 20. března 2006

Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4
bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006

Rok divadla a kultury
Deník Mostecka, 31. prosince 2005

Kafka popsal dnešní Ameriku
Lidové noviny, 13. prosince 2005

SKUTR Understand
Instinkt, 8. prosince 2005

Nejlepší génius je mrtvý génius
Literární noviny, 28. listopadu 2005

Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR
Lidové noviny, 24. listopadu 2005

Dítě se ztatilo ve svých hrách
idnes.cz, 22. listopadu 2005

Sny a blázni podle Andersena
Lidové noviny, 3. listopadu 2005

Na forbíně - Understand
Reflex 45/2005, 24. října 2005

Tanec hraček
Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005

Další projekt Petra Nikla
Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005

Když Nikl oživuje hračky
MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005

Tanec papírových figurek
Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005

ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa)
MF Dnes, 24. května 2005

Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo
Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005

Těhotenství a mateřství on-line
Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005

Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo
Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004

Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy
Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004

Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd
www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004

Nebezpečně snadné známosti v Arše
Atlas.cz, 24. března 2004

Morávkův Dostojevskij
Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004

Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality
www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003

Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies
Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003

Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma
Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003

O Vertigo: Luna - recenze
Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003

Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat
Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003

Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu
Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003

Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002
Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002