Echo Archy - média Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003 Inscenace Blush nabízí ukázkové spojení tance, filmu, výtvarného umění, hudby a poezie. Pod představením je opět podepsán vedoucí souboru Ultima Vez Wim Vandekeybus. Začervenat se, zardít se, zrudnout. Všechny tyto možnosti překladu nabízí název inscenace Blush, s níž se po tři večery v pražské Arše představí vlámský soubor Ultima Vez. Seskupení pražskému publiku rozhodně dobře známé: Vždyť zde za posledních osm let vystupovali hned se čtyřmi svými multimediálními kreacemi. Žáby v mixéru Rozsah a pestrost obrazů, které dvouhodinové představení Blush nabízí, jej přibližují expresívní, surrealistické férii. O prolog se postará jedna z tanečnic, která si bezostyšně užívá tělesného splynutí se spícím (!) partnerem. Krátce na to je pozornost diváků stržena k protilehlé části jeviště, kde se další umělkyně úpěnlivě snaží vyprostit zpod těžkého kamene. Zbylých šest tanečníků začíná buď pomalu rozvíjet své kreace - od nepatrných pohybů kloubů na prstech ruky až po ryze akrobatické kusy - anebo netečně přihlíží diabolickému konání lídra souboru Wima Vandekeybuse. Ten s bohorovným klidem - jakoby - strčí do mixéru žábu, aby připraveným lektvarem vlil do žil tanečníků ještě více energie a výbušnosti. Napětí v účinkujících (i v divácích) ostatně neustále udržuje hlučná hudba, o kterou se tentokrát postaral americký hudebník David Eugene Edwards s projektem Woven Hand. Hudba, která může být vnímána jako duchovní meditace, stejně jako doprovod ryčného rockového mejdanu. Bolesti lásky Ani Blush nepatří mezi produkce Ultimy Vez, které by byly lehce rozklíčovatelné na základě rozumu. Fragmentárnost představení to vlastně ani neumožňuje: Expresívní skupinové "orgie" se střídají s choreografiemi zobrazujícími jen náznaky niterných pochodů aktérů. Akce se přelévá po celé ploše scény; v některých momentech se odehrává hned několik paralelních výjevů najednou. Frenetické pobíhání, úporné zápolení těla na tělo, smyslná gesta, symboly odkazující k oblasti erotiky a sexu, ryzí projevy radosti i hluboké psychické propady... Chvílemi humorné, chvílemi drásavé, chvílemi doslova fyzicky bolestné obrazy - i taková je inscenace Blush. Několik vrstev inscenace Jak už bylo naznačeno, není to jen tanec, který zaměstnává divákovy smysly. Další podstatnou složkou celého konceptu jsou básně, či spíše souvislý proud textu - pásmo. Jeho uchopení však do značné míry brání jazyková neohraničenost: Zvlášť, když k němu přibudou verbální projevy všech tanečníků v jejich rodných jazycích. Jako univerzálně sdělné se naopak jeví projekce, které jsou využity v ještě větší míře, než tomu bylo u starších představení. Promyšlené a výtvarně fascinující jsou scény, kdy tanečníci v reálném čase doplňují a rozvíjejí klipy natočené pod vodní hladinou. Velmi osobní rovina, ve které se Blush a vlastně všechny produkce souboru Ultima Vez odehrávají, se brání zobecnění. Přestože obvykle dochází k silnému kolektivnímu prožitku, množství detailů, významů i narážek si může každý vyložit na několik způsobů. Podstatné je hlavně to, aby - jakkoliv zní rada otřepaně - divák vstupoval do divadla spíše s otevřeným srdcem než s hlavou. V pražské Arše se o to může pokusit 31. října a první dva dny v listopadu. Další recenze a články Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006 SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006 Labyrintem světa na Skutru Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006 Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006 V hlavní roli uprchlíci Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006 Divnej soused: svět uprchlíků v Česku Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006 Na forbíně - Divnej soused Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006 Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006 Bejt světskej i svatej Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006 Fascinováni světem Andersena Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006 Faust s diářem v ruce Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006 Rozlétnout se a letět / SenAnderSen i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006 UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006 Osum polib prdel kosům Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006 Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: **** Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006 Co evokuje slovo "osm" mat - rozhlas.cz, 5. května 2006 ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006 Skutr: 8-polib prdel kosům Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006 KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: **** i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006 Ve zkušebně Reflex 14/2006, 24. dubna 2006 SenAnderSen - carpe diem od Amy internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006 Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006 PR Klub uděloval Zlaté středníky Profit, 18. dubna 2006 SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006 Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům Instinkt, 13. dubna 2006 Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006 Moderní cestu za snem inspiroval Andersen MF Dnes - (sum), 21. března 2006 'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše musicserver.cz, 20. března 2006 Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4 bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006 Rok divadla a kultury Deník Mostecka, 31. prosince 2005 Kafka popsal dnešní Ameriku Lidové noviny, 13. prosince 2005 SKUTR Understand Instinkt, 8. prosince 2005 Nejlepší génius je mrtvý génius Literární noviny, 28. listopadu 2005 Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR Lidové noviny, 24. listopadu 2005 Dítě se ztatilo ve svých hrách idnes.cz, 22. listopadu 2005 Sny a blázni podle Andersena Lidové noviny, 3. listopadu 2005 Na forbíně - Understand Reflex 45/2005, 24. října 2005 Tanec hraček Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005 Další projekt Petra Nikla Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005 Když Nikl oživuje hračky MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005 Tanec papírových figurek Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005 ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa) MF Dnes, 24. května 2005 Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005 Těhotenství a mateřství on-line Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005 Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004 Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004 Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004 Nebezpečně snadné známosti v Arše Atlas.cz, 24. března 2004 Morávkův Dostojevskij Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004 Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003 Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003 Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003 O Vertigo: Luna - recenze Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003 Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003 Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002 Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002 |