Goran Bregović & Wedding and Funeral Band
Gypsy Brass Band + Bulgarian Voices + King of Balkan Rhytms !!!

sobota 23. října 2004, 20:00 | Divadlo Archa


Goran Bregović & Wedding and Funeral Band, foto:  Markéta Brchelová Goran Bregović & Wedding and Funeral Band, foto:  Markéta Brchelová Goran Bregović & Wedding and Funeral Band, foto:  Markéta Brchelová 

Divoký večer s démonem balkánské hudby – s Goranem Bregovićem a jeho Wedding and Funeral Bandem - dvanáctičlennou kapelou složenou z balkánské dechovky a tří bulharských zpěvaček. Goran Bregović se proslavil především jako autor hudby k filmům jugoslávského režiséra Emira Kusturici Underground, Time of the Gypsies a Arizona Dream. Můžete se těšit na divoký a taneční dvouhodinový koncert, kde zazní především písně z balkánských svateb, z uvedených filmů a z poslední desky Tales And Songs From Weddings and Funerals.

Koncert je volnou součástí celoročního festivalu world music Colours of Prague. Generálním partnerem je Česká spořitelna, partnerem koncertů je Prior. Vstupenky: Divadlo Archa a Ticketpro. 

 

V mládí rocker, ve zralém věku respektovaný pan skladatel. Jediný autor filmové hudby, který své skladby hraje před statisícovým publikem a jediný evropský hitmaker, jehož nevysílá MTV. To vše platí o Goranu Bregovićovi, který začal jako kytarista sarajevské skupiny Bijelo Dugme a proslavil se soundtrackem k Undergroundu režiséra Emira Kusturici. Mistrovsky ovládá rytmy, nástrojové barvy a pikantní stylové příchutě z jihovýchodní Evropy. V 60. letech elektrické kytary natrvalo změnily hudbu východní Evropy. Goran Bregović o 30 let později dokázal, že to funguje i naopak a že východoevropskou hudbu lze exportovat do celého světa. Namísto elektrických kytar mu sloužily dechové nástroje venkovských kapel ze srbského venkova.

Goran Bregović se narodil 22. března 1950 v Sarajevu, jako 16letý hrál v místní kapele Bestije, roku 1974 založil Bijelo Dugme (Bílý knoflík), což byla až do svého rozpadu o 14 let později jedna z nejvlivnějších jugoslávských skupin. S filmovými projekty začal už koncem 70. let, jeho prvotinou byla hudba k filmu Nije Nego (režie: Mica Milosević). Roku 1989 složil hudbu k Domu za vešanje (Dům k pověšení, anglicky: Time of the Gypsies), romské epopeji režiséra Emira Kusturici. Soundtrack zachycuje například úchvatnou verzi "romské hymny" Ederlezi v podání téměř neznámé zpěvačky ze Skopje. Bregovićův neslavnější soundtrack doprovází Kusturicův film Underground, ironický pohled na balkánskou válku. Tři roky trvající spolupráce na filmu ovšem partnerství obou tvůrců vyčerpala a k dalšímu společnému projektu od té doby nedošlo.
Dosah filmu Underground byl zcela mimořádný, otevřel totiž balkánské hudbě dveře do světa. Klíčovou hudební roli má v Undergroundu romská dechovka Bobana Markoviće, nejznámější nahrávku filmu - Kalašnikov - převzala řada skupin z Balkánu i odjinud. Po rozpadu Jugoslávie si Bregović vytvořil zázemí v Řecku, Turecku a Polsku a jako producent či aranžér patří k nejžádanějším autorům. Bregovićovu studiovou spolupráci si objednala například židovsko-jemenská zpěvačka Ofra Haza, George Dalaras z Řecka, první dáma tureckého popu Sezen Aksu i polská zpěvačka Kayah. Po rozpadu Bijelo Dugme se Bregović jako koncertní hudebník na nějakou dobu odmlčel. Na pódium se vrátil roku 1995, shodou okolností ve stejné době, kdy Undeground získal na festivalu v Cannes Zlatou palmu. Bregović vyjel na turné do Řecka a Švédska s desíti lidovými muzikanty, padesátičlenným sborem a symfonickým orchestrem. Organizátoři měli ze stodvacetihlavého ansámblu strach, Bregović počet nakonec zredukoval na padesát. Tehdy se zrodila Svatební a pohřební kapela (Weddings and Funerals Orchestra). V repertoáru má nejvýraznější skladby z filmů - např. Ederlezi (Time of the Gypsies), In the Death Car (Arizona Dream) i Kalašnikov (Underground), hraje často na open-air festivalech pro publikum v rozmezí 3 až 10 tisíc, rekordní koncert se odehrál na náměstí Piazza St. Giovanni v Římě, kam přišlo 500 000 diváků.