České klarinetové kvarteto
Tři klarinety a basklarinet, v některých skladbách zpestřované Es-klarinetem nebo mozartovským basetovým rohem, to jistě není právě tradiční obsazení komorního souboru. Zvukové variace, které taková sestava nabízí, jsou zvláštní, hladivé i hutné, vláčné i vitální, často překvapivé. Vycházejí vstříc repertoáru, vybranému z děl nejrůznějších epoch a stylů (od renesance až po jazz a moderní hudbu), která upravují sami členové kvarteta. Vnímání, technika a cit hráčů jim dává lehkost a nenucenost v jazzových náladách, naléhavost a hloubku v partech klasických, v části tvorby zaměřené na středověké židovské písně pak zduchovnění a éteričnost. Úpravami a interpretací známých a ověřených skladeb však snaha kvarteta nekončí. Další dimenzí jejich tvorby jsou vlastní skladby a premiéry novinek soudobých autorů. Při přípravě a realizaci jednotlivých tématických programů spolupracují s řadou špičkových českých interpretů (s Janou Koubkovou natočili CD "Tenerife blues"). Za zmínku stojí i v klasice tak vzácná improvizace, odkazující na jazzové vlivy a v poslední době se zabývají i možnostmi, které do klasické hudby přináší elektronika. Dogmata a stereotypy zkrátka v této hudbě nehledejme, přijměme ji tak, jak se nabízí, ve své mnohoznačnosti, pestrosti a vrstevnatosti.
Ostatně, že je České klarinetové kvarteto souborem originálním, živým a úspěšným dokládají pozvánky na významné festivaly (Inalfa festival - Holandsko 96, XXII. mezinárodní jazzový festival Praha 97, Chopinův festival - Mariánské Lázně 97, Festival B. Martinů - Polička 99 Sommer Festival - Norimberk 2000, atd.), kladné kritiky v tisku, plodná spolupráce s Českým rozhlasem a Českou televizí. S jeho hudbou se již mohli setkat diváci i v zahraničních kinech, protože kvarteto se významně podílelo na tvorbě hudby k filmu Hidden Things (spol. Picture Start - New York). Jde zkrátka o soubor, který se snaží navázat na nejlepší tradice české hudby, toto dědictví rozvíjet, a přitom se nebojí experimentovat, hledat neprobádané oblasti a být invenční v duchu celosvětového trendu moderní vážné hudby. Až budete poslouchat tuto hudbu, nejspíše ve vás převáží pocit, který se dá vyjádřit jedním slovem - svoboda.
Petr Valášek * 1971
Působí v Orchestru Karla Vlacha jako basklarinetista a tenorsaxofonista, spolupracuje s interprety převážně jazzovými, k čemuž ho předurčují jeho mimořádné improvizační a multiinstrumentální schopnosti. Vystudoval podobně jako jeho kolegové konzervatoř v Pardubicích u L. Posekaného a poté AMU (u P. Čápa). V ČKK hraje především na basklarinet.
Vojtěch Nýdl * 1972
Je členem Pražské komorní filharmonie a Dechového kvinteta Afflatus. V ČKK uplatňuje své vynikající schopnosti nejen instrumentální, ale i pěvecké (vystupoval např. v muzikálu Hair). Po dokončení studia v Pardubicích a na AMU v Praze (u Š. Koutníka) absolvoval mistrovský kurs ve Vevey (Švýcarsko) a půlroční stáž na Conservatoire National Supérieur v Paříži. V roce 1990 získal první cenu v mezinárodní rozhlasové soutěži Concertino Praga.
Luděk Boura * 1970
Člen Státní opery v Praze. V ČKK hraje na klarinet a basetový roh. Zabývá se aranžováním hudebních děl pro kvarteto, ale také pro dětské pěvecké sbory a divadelní představení. Absolvoval konzervatoř v Pardubicích, AMU v Praze (u V. Mareše) a půlroční stáž v holandském Utrechtu.
Jindřich Pavliš * 1970
Klarinetista Pražské komorní filharmonie (vedené šéfdirigentem J. Bělohlávkem). Píše a upravuje skladby pro ČKK a řídí dramaturgii souboru. Svou uměleckou dráhu začal na konzervatoři v Pardubicích, pokračoval na AMU v Praze (u Š. Koutníka) a pařížské Conservatoire National Supérieur (půlroční stáž).
Epoque Quartet
Pražské smyčcové kvarteto EPOQUE QUARTET vzniklo na počátku roku 1999. Čtyři vynikající sólisty a komorní hráče s bohatými pódiovými zkušenostmi přivedla ke společné práci nejen názorová shoda a příbuznost uměleckého naturelu, ale především mimořádné nadšení pro žánry mimo rámec tzv. "vážné hudby". Ačkoliv skladby klasické kvartetní literatury zůstávají nedílnou součástí programů tohoto tělesa, citlivý přístup k netradičním aranžmá mu přináší nové možnosti využití smyčcových nástrojů a zároveň umožňuje nebývalou šíři repertoárového záběru, na našich i zahraničních pódiích ojedinělou.
Členové kvarteta jsou laureáty několika světových soutěží (dvojnásobná první cena soutěže v rakouském Liezenu, první cena mezinárodní kvartetní soutěže L. van Beethovena, cena Jeunes Musical) a soubor se úspěšně zúčastnil i dalších soutěží (např. Paolo Borciani competition). Ze zahraničních zemí účinkoval mj. v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Francii, Itálii, Anglii, Izraeli, Japonsku, Řecku, Holandsku, Polsku, Bosně a Hercegovině.
Epoque pravidelně hraje v abonentních cyklech Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Českého Noneta, Spolku pro komorní hudbu, spolupracuje s Českou televizí i rozhlasem a je častým hostem prestižních mezinárodních hudebních festivalů např. Schleswig-Holstein Festival (Německo), Stuttgarter Philharmoniker Zyklus, Metamorphosen (Švýcarsko), České sny, Concentus Moravie, hudební festival Český Krumlov, festival L. van Beethovena, Moravský podzim aj.
V roce 2000 vedli členové kvarteta mistrovské kursy jazzové improvizace na hudební akademii v Jeruzalémě.
Jejich spolupráce s Alanem Vitoušem není jejich první výlet na pole jazzové hudby. EQ již dříve setkal mimo jiné s George Mrazem, Benny Beaileym, Yoshiko Kishino.
Martin Válek (1970) – housle
Absolvoval pražskou konzervatoř ve třídě prof. V.Rejška, studium na AMU ukončil u prof. P. Messiereura.V letech 1992/93 studoval na Yale University v USA. (prof. S.Harth, P.Oundjian). Je dvojnásobným laureátem Kociánovy houslové soutěže. Jako sólista pravidelně vystupuje s českými i zahr. orchestry a nahrává pro Český rozhlas a Českou televizi.
Vladimír Klánský (1977) – housle
Absolvent pražské konzervatoře ze třídy prof. N.Grumlíkové, v roce 1998-99 studoval na konzervatoři v Luzernu (G.Larsens). Jako člen komorních souborů se zúčastnil mistrovských kurzů u S.Givens (Kanada), W.Levina, H.W.Meyer (LaSalle Quartet), H.Beyerle (A.Berg Quartet.) Vystupuje jako sólista v České rep. i v zahraničí. Od roku 2005 je členem Symfomického orchestru Českého rozhlasu. Jako člen orchestrů a komorních sdružení účinkoval např. s Mischou Maiskym (Čes. Krumlov 2005) nebo Herbie Hancockem (Pražské jaro 2005)
Vladimír Kroupa (1973) – viola
Pražskou konzervatoř absolvoval u prof. J.Ruise (Dvořákovo kvarteto) na AMU studoval u prof. L. Malého. Působil jako člen Talichova komorního orchestru a dva roky v České filharmonii. V roce 1996 se zúčastnil mistrovských kurzů u Alban Berg Quartet a v r. 2000 u H.W.Meyera (LaSalle Quartet). Od roku 2003 je členem Symfomického orchestru Českého rozhlasu. Jako člen orchestrů a komorních sdružení účinkoval např. s Shlomo Mintzem (Paříž 2003), Mischou Maiskym (Čes. Krumlov 2005) nebo Herbie Hancockem (Pražské jaro 2005).
Vít Petrášek – (1978) – violoncello
Konzervatoř v Praze vystudoval ve třídě prof. F. Pišingera. V roce 2005 ukončil studia na Musikhochschule Luzern (prof. M. Jerie) a obdržel prestižní ocenění Edwin Fischer Preis. Je dvojnásobným vítězem violoncellové soutěže v rakouském Liezenu (1994,1996). V r. 1995 hrál recitál v cyklu České filharmonie a jako sólista spolupracuje s Luzerner Sinfonie Orchester, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Zlín, Košickou filharmonií. Jako člen komorních souborů se zúčastnil festivalu International Kyoto Music Festival 1997 a spolupracoval s H.W. Meyerem, W. Levinem a H.Beyerlem.