Pokladna
Divadla Archa

Na Poříčí 26
110 00 Praha 1
tel.: 221 716 333
ticket@archatheatre.cz
 
rychlé hledání
zasílání informací   odeslat e-mailem   vytisknout   

Divadlo Archa
Echo Archy - média

Faust s diářem v ruce
Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006

Recenze Jiřího Adámka na představení 8-polib prdel kosům:

 

Faust s diářem v ruce
Jiří Adámek

Divadlo Archa, jež se čím dál více orientuje na tvorbu původních projektů, vyhlásilo po andersenovské sezoně téma Tradice, konvence, pud. Mezi „domácí“ tvůrce Archy patří Skutr, mladý režijní tandem Kukučka – Trpišovský. A jeden z jejich věrných spolupracovníků, performer Rosťa Novák, je představitelem již deváté generace legendárního loutkářského rodu Kopeckých. Odtud tedy vedla cesta k Novákově one-man show s názvem 8 – polib prdel kosům.

Rosťa Novák tu vystupuje sám za sebe, provází nás svým běžným životem (imaginární telefonát s manželkou, citace replik z různých představení, sebelítostivý opilecký výstup) a refrénovitě se vrací k odkazu svých předků za pomoci archivních projekcí. Hned zkraje představení čte dojemný dopis, ve kterém mu dědeček Matěj Kopecký, dnes již zesnulý, žehná na cestu profesionálního herce. Prvotní konflikt je tedy na světě: přespříliš silná rodinná tradice se střetává s touhou po nalezení vlastní cesty. A hlavně s dnešním pragmatismem a uspěchaností: Novák se vedle „hledačských“ inscenací neostýchá působit i v přihlouplých televizních seriálech či v reklamě. Nic jiného mu snad ani nezbývá: dozvídáme se, že je – ve svých 26 letech – živitelem dvou malých dětí.

Faust a žužu

Dokumentární linie inscenace se mísí se stylizovanými scénami na faustovské téma, ve kterých Novák předvádí širokou škálu svých dovedností: od poněkud stydlivé hry s historickými loutkami Kopeckých, zapůjčenými z chrudimského muzea, až po působivé pohybové kreace na obrovské trampolíně. A aby toho nebylo málo, čas od času se obrací přímo do publika s různými komentáři. Vedle akrobatických čísel patří komunikace s diváky mezi nejzvládnutější momenty: herec ji provádí se šarmem, vtipem a lehkostí.

Neobvykle brzká role hlavy rodiny, rychlý postup v kariéře, přeplněný diář – to je image navenek sebejistého profesionála. Uvnitř se ale skrývá pocit malého naivního kluka, který se ztrácí ve velkém světě a potřebuje, aby se spíše ostatní postarali o něj. V této „dětské“ poloze je Novák nejpřesvědčivější. Například ve výstupu, ve kterém přitáhne do hlediště krabici plnou pouťových sladkostí (odmala prý brigádničil u cirkusové větve Kopeckých) a okouzleně předvádí výhody jednotlivých pochutin. Vyhrává klasické české žužu, které nemění tvar, ani když po něm ze všech sil dupete.

Nad upřímností a srdečností však převládá vypjatá ambicióznost celého projektu. Faustovská inspirace má jistě logiku z pohledu historie rodu: loutková verze mýtu patří k slavným kusům Matěje Kopeckého z obrozeneckého období i Matěje-dědečka, někdejšího herce divadla Drak. Pokud ale sám Novák prožívá nějaká osobní dramata, zcela určitě ne to faustovské. Když herec přechází do osobního tónu, dozvíme se o něm pouze, že běhá z jedné práce do druhé, že nestíhá obědvat a že ho už všichni se svými požadavky štvou. Spíše únava a utíkání před problémy než vyhledávání extrémních životních situací.

Je patrné, že se inscenátoři snaží mýtus relativizovat zdůrazněním loutkově groteskního pojednání. Jenomže pokušitelské výkřiky duchů z reprobeden, rýsování magického kruhu, divadelní kouř a hlavně vypjatý výstup, ve kterém herec jako by přistoupil na ďábelskou cestu poznání, v sobě nesou ne­adekvátní patos. To všechno vytváří falešnou stylizaci protagonisty a devalvuje myšlenku představení jakožto osobní výpovědi. Na rozdíl od nabubřelých faustovských asociací nakonec zafunguje výstup Kašpárka, který s pomocí zaříkadel Pidluke a Padluke na střídačku přivolává a zahání uběhané zlé duchy. Objevuje se v projekci v brilantním podání dědečka Matěje a Novák se k němu několikrát vrací přímo na scéně.

Faust na trampolíně

Jestliže nepřesná faustovská metafora brání performerově autenticitě, scénografické řešení způsobuje obtíže jiného druhu. Herce obklopuje obrovské projekční plátno, široká trampolína, nad ní vysoký skokanský můstek. Monumentalita kulis zatěžkává hercův projev, který probíhá v prudkých střizích a v náhlých přechodech od jednoho hereckého prostředku k druhému. S projekčním plátnem, jež je teprve v průběhu představení upevněno do svislé polohy, navíc manipuluje herec osobně. To narušuje jeho soustředěný projev a hlavně docela obyčejně zdržuje tok představení. Soudě podle Novákovy poznámky, kterou utrousil uprostřed neuvěřitelně komplikované přestavby, k níž si musel přizvat dobrovolníka z hlediště, bylo cílem tvůrců, aby si všechno na scéně připravoval a upravoval on sám. Takovému záměru by se ale muselo výtvarné řešení podřídit. Většinou se tvůrci stejně uchýlili k automatickým tahům a počítačem řízeným efektům.

Přitom všem je hercovo nasazení obrovské, prýští z něj energie a chuť vyzkoušet si hranice vlastních možností. Škoda, že se Rosťa Novák-člověk ztrácí ve složité koncepci a množství použitých prostředků. Nejsilněji vyznívá to, co je podáno nejprostším způsobem – vztah k rodinné tradici. Performer k ní chová hlubokou úctu, ale rozhodně se jí nemíní svazovat.

Zdá se, že se v této inscenaci střetává příliš mnoho ambicí najednou: režijní, výtvarná i herecká. Tandem Skutr budí již nějaký čas pozornost originálním výběrem témat i způsobem jejich zpracování: režiséři vycházejí z osobnosti herce, poté jej ale autoritativně vřadí do přísně uspořádané jevištní kompozice. Tentokrát se ovšem jedná o one-man show na ryze osobní téma. Možná, že inscenátoři měli místo vlastních vizí tříbit nápady samotného Nováka, člověka evidentně tvořivého a vynalézavého. A napnout síly tam, kde on potřeboval být vyprovokován: v bolestné, ale cenné cestě k otevřenému vyznání.

Autor je režisér.

 

Skutr a Rosťa Novák: 8 – polib prdel kosům.

Režie Skutr, pohybová a choreografická spolupráce Martin Vraný, scéna Lukáš Kuchinka, kostýmy Daniela Klimešová, hudba Petr Kaláb, videosekvence Silencio, light design Adam Uzelac, Lukáš Kuchinka. Hraje Rosťa Novák.

Premiéra 19. dubna 2006 v divadle Archa v Praze.






Další recenze a články

Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení
ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006

SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa
Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006

Labyrintem světa na Skutru
Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006

Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006

V hlavní roli uprchlíci
Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006

Divnej soused: svět uprchlíků v Česku
Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006

Na forbíně - Divnej soused
Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006

Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše
Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006

Bejt světskej i svatej
Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006

Fascinováni světem Andersena
Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006

Rozlétnout se a letět / SenAnderSen
i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006

UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta
Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006

Osum polib prdel kosům
Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006

Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: ****
Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006

Co evokuje slovo "osm"
mat - rozhlas.cz, 5. května 2006

ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006

Skutr: 8-polib prdel kosům
Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006

KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: ****
i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006

Ve zkušebně
Reflex 14/2006, 24. dubna 2006

SenAnderSen - carpe diem od Amy
internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006

Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006

PR Klub uděloval Zlaté středníky
Profit, 18. dubna 2006

SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy
bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006

Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům
Instinkt, 13. dubna 2006

Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen
libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006

Moderní cestu za snem inspiroval Andersen
MF Dnes - (sum), 21. března 2006

'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše
musicserver.cz, 20. března 2006

Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4
bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006

Rok divadla a kultury
Deník Mostecka, 31. prosince 2005

Kafka popsal dnešní Ameriku
Lidové noviny, 13. prosince 2005

SKUTR Understand
Instinkt, 8. prosince 2005

Nejlepší génius je mrtvý génius
Literární noviny, 28. listopadu 2005

Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR
Lidové noviny, 24. listopadu 2005

Dítě se ztatilo ve svých hrách
idnes.cz, 22. listopadu 2005

Sny a blázni podle Andersena
Lidové noviny, 3. listopadu 2005

Na forbíně - Understand
Reflex 45/2005, 24. října 2005

Tanec hraček
Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005

Další projekt Petra Nikla
Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005

Když Nikl oživuje hračky
MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005

Tanec papírových figurek
Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005

ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa)
MF Dnes, 24. května 2005

Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo
Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005

Těhotenství a mateřství on-line
Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005

Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo
Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004

Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy
Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004

Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd
www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004

Nebezpečně snadné známosti v Arše
Atlas.cz, 24. března 2004

Morávkův Dostojevskij
Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004

Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality
www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003

Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies
Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003

Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma
Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003

O Vertigo: Luna - recenze
Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003

Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat
Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003

Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu
Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003

Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002
Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002