|
|
|
|
|
|
Faust s diářem v ruce Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006
Recenze Jiřího Adámka na představení 8-polib prdel kosům:
Faust s diářem v ruce Jiří Adámek
Divadlo Archa, jež se čím dál více orientuje na tvorbu původních projektů, vyhlásilo po andersenovské sezoně téma Tradice, konvence, pud. Mezi „domácí“ tvůrce Archy patří Skutr, mladý režijní tandem Kukučka – Trpišovský. A jeden z jejich věrných spolupracovníků, performer Rosťa Novák, je představitelem již deváté generace legendárního loutkářského rodu Kopeckých. Odtud tedy vedla cesta k Novákově one-man show s názvem 8 – polib prdel kosům.
Rosťa Novák tu vystupuje sám za sebe, provází nás svým běžným životem (imaginární telefonát s manželkou, citace replik z různých představení, sebelítostivý opilecký výstup) a refrénovitě se vrací k odkazu svých předků za pomoci archivních projekcí. Hned zkraje představení čte dojemný dopis, ve kterém mu dědeček Matěj Kopecký, dnes již zesnulý, žehná na cestu profesionálního herce. Prvotní konflikt je tedy na světě: přespříliš silná rodinná tradice se střetává s touhou po nalezení vlastní cesty. A hlavně s dnešním pragmatismem a uspěchaností: Novák se vedle „hledačských“ inscenací neostýchá působit i v přihlouplých televizních seriálech či v reklamě. Nic jiného mu snad ani nezbývá: dozvídáme se, že je – ve svých 26 letech – živitelem dvou malých dětí.
Faust a žužu
Dokumentární linie inscenace se mísí se stylizovanými scénami na faustovské téma, ve kterých Novák předvádí širokou škálu svých dovedností: od poněkud stydlivé hry s historickými loutkami Kopeckých, zapůjčenými z chrudimského muzea, až po působivé pohybové kreace na obrovské trampolíně. A aby toho nebylo málo, čas od času se obrací přímo do publika s různými komentáři. Vedle akrobatických čísel patří komunikace s diváky mezi nejzvládnutější momenty: herec ji provádí se šarmem, vtipem a lehkostí.
Neobvykle brzká role hlavy rodiny, rychlý postup v kariéře, přeplněný diář – to je image navenek sebejistého profesionála. Uvnitř se ale skrývá pocit malého naivního kluka, který se ztrácí ve velkém světě a potřebuje, aby se spíše ostatní postarali o něj. V této „dětské“ poloze je Novák nejpřesvědčivější. Například ve výstupu, ve kterém přitáhne do hlediště krabici plnou pouťových sladkostí (odmala prý brigádničil u cirkusové větve Kopeckých) a okouzleně předvádí výhody jednotlivých pochutin. Vyhrává klasické české žužu, které nemění tvar, ani když po něm ze všech sil dupete.
Nad upřímností a srdečností však převládá vypjatá ambicióznost celého projektu. Faustovská inspirace má jistě logiku z pohledu historie rodu: loutková verze mýtu patří k slavným kusům Matěje Kopeckého z obrozeneckého období i Matěje-dědečka, někdejšího herce divadla Drak. Pokud ale sám Novák prožívá nějaká osobní dramata, zcela určitě ne to faustovské. Když herec přechází do osobního tónu, dozvíme se o něm pouze, že běhá z jedné práce do druhé, že nestíhá obědvat a že ho už všichni se svými požadavky štvou. Spíše únava a utíkání před problémy než vyhledávání extrémních životních situací.
Je patrné, že se inscenátoři snaží mýtus relativizovat zdůrazněním loutkově groteskního pojednání. Jenomže pokušitelské výkřiky duchů z reprobeden, rýsování magického kruhu, divadelní kouř a hlavně vypjatý výstup, ve kterém herec jako by přistoupil na ďábelskou cestu poznání, v sobě nesou neadekvátní patos. To všechno vytváří falešnou stylizaci protagonisty a devalvuje myšlenku představení jakožto osobní výpovědi. Na rozdíl od nabubřelých faustovských asociací nakonec zafunguje výstup Kašpárka, který s pomocí zaříkadel Pidluke a Padluke na střídačku přivolává a zahání uběhané zlé duchy. Objevuje se v projekci v brilantním podání dědečka Matěje a Novák se k němu několikrát vrací přímo na scéně.
Faust na trampolíně
Jestliže nepřesná faustovská metafora brání performerově autenticitě, scénografické řešení způsobuje obtíže jiného druhu. Herce obklopuje obrovské projekční plátno, široká trampolína, nad ní vysoký skokanský můstek. Monumentalita kulis zatěžkává hercův projev, který probíhá v prudkých střizích a v náhlých přechodech od jednoho hereckého prostředku k druhému. S projekčním plátnem, jež je teprve v průběhu představení upevněno do svislé polohy, navíc manipuluje herec osobně. To narušuje jeho soustředěný projev a hlavně docela obyčejně zdržuje tok představení. Soudě podle Novákovy poznámky, kterou utrousil uprostřed neuvěřitelně komplikované přestavby, k níž si musel přizvat dobrovolníka z hlediště, bylo cílem tvůrců, aby si všechno na scéně připravoval a upravoval on sám. Takovému záměru by se ale muselo výtvarné řešení podřídit. Většinou se tvůrci stejně uchýlili k automatickým tahům a počítačem řízeným efektům.
Přitom všem je hercovo nasazení obrovské, prýští z něj energie a chuť vyzkoušet si hranice vlastních možností. Škoda, že se Rosťa Novák-člověk ztrácí ve složité koncepci a množství použitých prostředků. Nejsilněji vyznívá to, co je podáno nejprostším způsobem – vztah k rodinné tradici. Performer k ní chová hlubokou úctu, ale rozhodně se jí nemíní svazovat.
Zdá se, že se v této inscenaci střetává příliš mnoho ambicí najednou: režijní, výtvarná i herecká. Tandem Skutr budí již nějaký čas pozornost originálním výběrem témat i způsobem jejich zpracování: režiséři vycházejí z osobnosti herce, poté jej ale autoritativně vřadí do přísně uspořádané jevištní kompozice. Tentokrát se ovšem jedná o one-man show na ryze osobní téma. Možná, že inscenátoři měli místo vlastních vizí tříbit nápady samotného Nováka, člověka evidentně tvořivého a vynalézavého. A napnout síly tam, kde on potřeboval být vyprovokován: v bolestné, ale cenné cestě k otevřenému vyznání.
Autor je režisér.
Skutr a Rosťa Novák: 8 – polib prdel kosům.
Režie Skutr, pohybová a choreografická spolupráce Martin Vraný, scéna Lukáš Kuchinka, kostýmy Daniela Klimešová, hudba Petr Kaláb, videosekvence Silencio, light design Adam Uzelac, Lukáš Kuchinka. Hraje Rosťa Novák.
Premiéra 19. dubna 2006 v divadle Archa v Praze.
Další recenze a články
Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006
SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006
Labyrintem světa na Skutru Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006
Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006
V hlavní roli uprchlíci Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006
Divnej soused: svět uprchlíků v Česku Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006
Na forbíně - Divnej soused Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006
Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006
Bejt světskej i svatej Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006
Fascinováni světem Andersena Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006
Rozlétnout se a letět / SenAnderSen i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006
UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006
Osum polib prdel kosům Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006
Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: **** Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006
Co evokuje slovo "osm" mat - rozhlas.cz, 5. května 2006
ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006
Skutr: 8-polib prdel kosům Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006
KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: **** i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006
Ve zkušebně Reflex 14/2006, 24. dubna 2006
SenAnderSen - carpe diem od Amy internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006
Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006
PR Klub uděloval Zlaté středníky Profit, 18. dubna 2006
SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006
Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům Instinkt, 13. dubna 2006
Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006
Moderní cestu za snem inspiroval Andersen MF Dnes - (sum), 21. března 2006
'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše musicserver.cz, 20. března 2006
Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4 bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006
Rok divadla a kultury Deník Mostecka, 31. prosince 2005
Kafka popsal dnešní Ameriku Lidové noviny, 13. prosince 2005
SKUTR Understand Instinkt, 8. prosince 2005
Nejlepší génius je mrtvý génius Literární noviny, 28. listopadu 2005
Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR Lidové noviny, 24. listopadu 2005
Dítě se ztatilo ve svých hrách idnes.cz, 22. listopadu 2005
Sny a blázni podle Andersena Lidové noviny, 3. listopadu 2005
Na forbíně - Understand Reflex 45/2005, 24. října 2005
Tanec hraček Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005
Další projekt Petra Nikla Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005
Když Nikl oživuje hračky MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005
Tanec papírových figurek Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005
ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa) MF Dnes, 24. května 2005
Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005
Těhotenství a mateřství on-line Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005
Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004
Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004
Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004
Nebezpečně snadné známosti v Arše Atlas.cz, 24. března 2004
Morávkův Dostojevskij Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004
Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003
Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003
Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003
O Vertigo: Luna - recenze Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003
Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003
Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003
Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002 Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002
|
|
|
|