|
|
|
|
|
|
Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006
V další ze série remixů ikon české alternativy a undergroundu se Agon Orchestra pokusili o přenesení starších písní legendárních Dg307 do odvážných orchestrálních aranží a nutno dodat, že předvedené úpravy provázela vysoká míra invence a kvality.
Agon Orchestra & P.Z./Dg307 Remix, 28.června, Divadlo Archa, Praha
Ikona domácí soudobé (či nové) hudby Agon Orchestra se vrhla na spolupráci se známými tělesy domácí alternativy a undergroundu před pěti lety a po sérii orchestrálních úprav skladeb Psích vojáků, Plastic People a MCH Bandu došlo nyní poněkud překvapivě i na Dg307. Tohle hudební dítě legendy pražského undergroundu a originálního básníka Pavla Zajíčka totiž koncertuje jen velmi sporadicky, jeho hráčská sestava je velice proměnlivá a Zajíčkova spolupráce s jinou takto mimořádně silnou osobností (vyjma Mejly samozřejmě) se dosud zdála velmi nepravděpodobnou.
Umělecký šéf Agonu Petr Kofroň jej však přesto oslovil, výsledkem čehož se stalo remixové pásmo převážně starších skladeb Dégéček, jež bylo představeno ve středu večer v pražském Divadle Archa. Zážitek sliboval již pohled na připravené pódium, kterému kromě piana, bicí soupravy, kláves a laptopu s dalšími elektronickými proprietami dominoval prostor pro sedící dechovo-smyčcovou sekci. Docela vpravo pódia bylo vyhrazeno místo pro Pavla Zajíčka, čemuž napovídalo množství připravených listů papíru s texty vybraných písní. Mimořádnost akce dokreslovalo rozdávání koncertního programu, a zejména jeho obsah. Mělo totiž dojít především na již dávno nehrané skladby především z období konce 70.let prokládaných několika legendárními skladbami z první, tzv. barbarské epochy historie souboru, o výčtu "remixerů" ani nemluvě. Hned samotný začátek, kdy na pódiu kromě hudebníků z Agonu byl pouze samotný Zajíček, však předčil veškerá očekávání. Hypnotický, primitivistický rytmus bicích prokládaný kakofonickými propletencemi dechů, houslí a piana v kombinaci s přednesem dnes pro Zajíčka již nechtěné, na dřeň obnažené apokalyptické vize světa očima dvacetiletého poety, vyvolávaly během úvodních Hrůz doslova mrazení v zádech. Skutečně hodně experimentální záležitostí byla následující Jak sup letící nad krajinou snů (jako jediná v úpravě taktovky držícího Petra Kofroně), ve které eruptivní nájezd dechů střídaly poklidné pasáže přednatočeného zpěvu, Zajíčkovy recitace a elektronických drones. Nastolenou laťku si udržela i kombinace skladeb Země nepoznaná s jednou z nejlegendárnějších písní celého českého undergroundu 70.let Papírový aPsolutno, především díky dech beroucímu napětí mezi nástrojovým obsazením Agonu a moderním elektronickým soundem v podání Ivana Achera. Otazníky vyvolávalo pouze zapojení folkově laděného zpěvu hostující Jany Vébrové. Pro mnohé ze starších posluchačů byla asi jen těžko zkousnutelná prostřední část koncertu v podobě trojice skladeb Konzervovaná masa/Krkavec/Koulim vočima v úpravě Tomáše Vtípila. Pro mne osobně však byla kombinace více než 30 let starých písní s nejaktuálnějšími elektronickými trendy, doplněnými o citlivý vklad hudebníků z Agonu (včetně hlasového fondu) neuvěřitelně vzrušujícím hudebním zážitkem a jednoznačným vrcholem večera. Sem bych kvalitativně zařadil i křehounkou Vrost do stromu s dominující Janou Vébrovou u akordeonu (její hlasový projev byl tentokrát mimořádně působivý a skvěle odpovídal původní náladě skladby).
Karta se začala obracet po krátké dokumentární vložce v podobě promítání záběrů Dg307 z památného koncertu v Postupicích. Jednak došlo na novější a přístupnější repertoár Dégéček z let devadesátých, hlavně se však vytratilo hudební dobrodružství a zvukové experimentování. Navíc v "hitové" Praha-New York-Paříž (tentokrát Praha-Paříž-New York) se vedle Agonu představilo kompletní osazenstvo Zajíčkovy skupiny, a jakoby chtělo kolegům z vážnohudební branže ukázat, jak má vypadat drajv a nasazení, spustilo zběsilou jízdu se všemi neduhy rockového exhibicionismu (především houslista Pyš, kytarista Pokorný a Drozd za bicími). Zkrátka filigránství a pestrost vystřídalo "tlačení na pilu" a "barový sound". Navíc si nejsem jistý ("seděl jsem na půlce Dégéček"), zda to nebyla práce zvukaře, ale sekci Agonu prostě ne a ne slyšet. Závěrečná Procházím se krajem střepů již proběhla plně v režii samotných Dg307, bohužel ve znamení výše vysloveného. A je to škoda. Myslím si, že jejich hudba má mnohem vyšší ambice.
O tom ostatně více než průkazně přesvědčily první dvě třetiny koncertu, a pominu-li fakt jednorázovosti projektu (a rovněž neoddiskutovatelně profesionálního výkonu hráčů z Agonu), pak mám na mysli především progresivní vklad talentovaného Tomáše Vtípila. A propos Vtípil a Zajíček, ač každý jiného data narození i hudebního vývoje, tyhle dvě osobnosti jdou vedle sebe velmi dobře dohromady. O nepředvídatelnosti dalších hudebních tras Agon Orchestra je pak asi zbytečné se rozepisovat.
P.S.: Záznam středečního koncertu je jistě zaznamenán. Moc bych se přimlouval (ale bez posledních dvou skladeb) o jeho zdokumentování ve formě kompaktního disku. Není to z mé strany jen volání žíznivého na poušti?
Další recenze a články
Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006
SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006
Labyrintem světa na Skutru Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006
Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006
V hlavní roli uprchlíci Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006
Divnej soused: svět uprchlíků v Česku Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006
Na forbíně - Divnej soused Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006
Bejt světskej i svatej Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006
Fascinováni světem Andersena Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006
Faust s diářem v ruce Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006
Rozlétnout se a letět / SenAnderSen i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006
UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006
Osum polib prdel kosům Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006
Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: **** Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006
Co evokuje slovo "osm" mat - rozhlas.cz, 5. května 2006
ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006
Skutr: 8-polib prdel kosům Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006
KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: **** i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006
Ve zkušebně Reflex 14/2006, 24. dubna 2006
SenAnderSen - carpe diem od Amy internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006
Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006
PR Klub uděloval Zlaté středníky Profit, 18. dubna 2006
SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006
Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům Instinkt, 13. dubna 2006
Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006
Moderní cestu za snem inspiroval Andersen MF Dnes - (sum), 21. března 2006
'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše musicserver.cz, 20. března 2006
Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4 bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006
Rok divadla a kultury Deník Mostecka, 31. prosince 2005
Kafka popsal dnešní Ameriku Lidové noviny, 13. prosince 2005
SKUTR Understand Instinkt, 8. prosince 2005
Nejlepší génius je mrtvý génius Literární noviny, 28. listopadu 2005
Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR Lidové noviny, 24. listopadu 2005
Dítě se ztatilo ve svých hrách idnes.cz, 22. listopadu 2005
Sny a blázni podle Andersena Lidové noviny, 3. listopadu 2005
Na forbíně - Understand Reflex 45/2005, 24. října 2005
Tanec hraček Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005
Další projekt Petra Nikla Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005
Když Nikl oživuje hračky MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005
Tanec papírových figurek Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005
ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa) MF Dnes, 24. května 2005
Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005
Těhotenství a mateřství on-line Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005
Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004
Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004
Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004
Nebezpečně snadné známosti v Arše Atlas.cz, 24. března 2004
Morávkův Dostojevskij Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004
Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003
Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003
Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003
O Vertigo: Luna - recenze Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003
Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003
Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003
Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002 Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002
|
|
|
|