Pokladna
Divadla Archa

Na Poříčí 26
110 00 Praha 1
tel.: 221 716 333
ticket@archatheatre.cz
 
rychlé hledání
zasílání informací   odeslat e-mailem   vytisknout   

Divadlo Archa
Echo Archy - média

Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat
Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003

Inscenace Blush nabízí ukázkové spojení tance, filmu, výtvarného umění, hudby a poezie. Pod představením je opět podepsán vedoucí souboru Ultima Vez Wim Vandekeybus.

Začervenat se, zardít se, zrudnout. Všechny tyto možnosti překladu nabízí název inscenace Blush, s níž se po tři večery v pražské Arše představí vlámský soubor Ultima Vez. Seskupení pražskému publiku rozhodně dobře známé: Vždyť zde za posledních osm let vystupovali hned se čtyřmi svými multimediálními kreacemi.
Také v Blush - podobně jako v předchozích inscenacích Scratching the Inner Fields nebo In Spite of Wishing and Wanting - dochází k fascinujícímu propojení hudby, tance, filmu, výtvarného umění a poezie. Tím posledním, co skupina Ultima Vez prezentuje, je formálně čistý, žánrově jasně ohraničený, výrazový tanec.

Žáby v mixéru

Rozsah a pestrost obrazů, které dvouhodinové představení Blush nabízí, jej přibližují expresívní, surrealistické férii. O prolog se postará jedna z tanečnic, která si bezostyšně užívá tělesného splynutí se spícím (!) partnerem. Krátce na to je pozornost diváků stržena k protilehlé části jeviště, kde se další umělkyně úpěnlivě snaží vyprostit zpod těžkého kamene.

Zbylých šest tanečníků začíná buď pomalu rozvíjet své kreace - od nepatrných pohybů kloubů na prstech ruky až po ryze akrobatické kusy - anebo netečně přihlíží diabolickému konání lídra souboru Wima Vandekeybuse. Ten s bohorovným klidem - jakoby - strčí do mixéru žábu, aby připraveným lektvarem vlil do žil tanečníků ještě více energie a výbušnosti.

Napětí v účinkujících (i v divácích) ostatně neustále udržuje hlučná hudba, o kterou se tentokrát postaral americký hudebník David Eugene Edwards s projektem Woven Hand. Hudba, která může být vnímána jako duchovní meditace, stejně jako doprovod ryčného rockového mejdanu.

Bolesti lásky

Ani Blush nepatří mezi produkce Ultimy Vez, které by byly lehce rozklíčovatelné na základě rozumu. Fragmentárnost představení to vlastně ani neumožňuje: Expresívní skupinové "orgie" se střídají s choreografiemi zobrazujícími jen náznaky niterných pochodů aktérů.

Akce se přelévá po celé ploše scény; v některých momentech se odehrává hned několik paralelních výjevů najednou. Frenetické pobíhání, úporné zápolení těla na tělo, smyslná gesta, symboly odkazující k oblasti erotiky a sexu, ryzí projevy radosti i hluboké psychické propady... Chvílemi humorné, chvílemi drásavé, chvílemi doslova fyzicky bolestné obrazy - i taková je inscenace Blush.
Všechny zmíněné vlastnosti svým způsobem korespondují s hlavním tématem představení, a tím je podle tvůrců láska. O jejích podobách bylo natočeno a napsáno mnohé, proč by tedy některý z jejích aspektů nemohly zobrazovat žáby v mixéru, v ústech a "žabí" choreografie vůbec...

Několik vrstev inscenace

Jak už bylo naznačeno, není to jen tanec, který zaměstnává divákovy smysly. Další podstatnou složkou celého konceptu jsou básně, či spíše souvislý proud textu - pásmo. Jeho uchopení však do značné míry brání jazyková neohraničenost: Zvlášť, když k němu přibudou verbální projevy všech tanečníků v jejich rodných jazycích.

Jako univerzálně sdělné se naopak jeví projekce, které jsou využity v ještě větší míře, než tomu bylo u starších představení. Promyšlené a výtvarně fascinující jsou scény, kdy tanečníci v reálném čase doplňují a rozvíjejí klipy natočené pod vodní hladinou.

Velmi osobní rovina, ve které se Blush a vlastně všechny produkce souboru Ultima Vez odehrávají, se brání zobecnění. Přestože obvykle dochází k silnému kolektivnímu prožitku, množství detailů, významů i narážek si může každý vyložit na několik způsobů. Podstatné je hlavně to, aby - jakkoliv zní rada otřepaně - divák vstupoval do divadla spíše s otevřeným srdcem než s hlavou. V pražské Arše se o to může pokusit 31. října a první dva dny v listopadu. 






Další recenze a články

Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení
ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006

SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa
Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006

Labyrintem světa na Skutru
Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006

Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006

V hlavní roli uprchlíci
Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006

Divnej soused: svět uprchlíků v Česku
Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006

Na forbíně - Divnej soused
Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006

Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše
Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006

Bejt světskej i svatej
Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006

Fascinováni světem Andersena
Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006

Faust s diářem v ruce
Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006

Rozlétnout se a letět / SenAnderSen
i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006

UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta
Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006

Osum polib prdel kosům
Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006

Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: ****
Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006

Co evokuje slovo "osm"
mat - rozhlas.cz, 5. května 2006

ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006

Skutr: 8-polib prdel kosům
Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006

KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: ****
i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006

Ve zkušebně
Reflex 14/2006, 24. dubna 2006

SenAnderSen - carpe diem od Amy
internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006

Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem
MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006

PR Klub uděloval Zlaté středníky
Profit, 18. dubna 2006

SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy
bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006

Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům
Instinkt, 13. dubna 2006

Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen
libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006

Moderní cestu za snem inspiroval Andersen
MF Dnes - (sum), 21. března 2006

'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše
musicserver.cz, 20. března 2006

Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4
bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006

Rok divadla a kultury
Deník Mostecka, 31. prosince 2005

Kafka popsal dnešní Ameriku
Lidové noviny, 13. prosince 2005

SKUTR Understand
Instinkt, 8. prosince 2005

Nejlepší génius je mrtvý génius
Literární noviny, 28. listopadu 2005

Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR
Lidové noviny, 24. listopadu 2005

Dítě se ztatilo ve svých hrách
idnes.cz, 22. listopadu 2005

Sny a blázni podle Andersena
Lidové noviny, 3. listopadu 2005

Na forbíně - Understand
Reflex 45/2005, 24. října 2005

Tanec hraček
Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005

Další projekt Petra Nikla
Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005

Když Nikl oživuje hračky
MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005

Tanec papírových figurek
Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005

ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa)
MF Dnes, 24. května 2005

Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo
Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005

Těhotenství a mateřství on-line
Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005

Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo
Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004

Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy
Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004

Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd
www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004

Nebezpečně snadné známosti v Arše
Atlas.cz, 24. března 2004

Morávkův Dostojevskij
Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004

Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality
www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003

Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies
Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003

Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma
Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003

O Vertigo: Luna - recenze
Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003

Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu
Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003

Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002
Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002