|
|
|
|
|
|
Divadlo Archa nechá své návštěvníky červenat Jiří Hlinka, Hospodářské noviny, 15. října 2003
Inscenace Blush nabízí ukázkové spojení tance, filmu, výtvarného umění, hudby a poezie. Pod představením je opět podepsán vedoucí souboru Ultima Vez Wim Vandekeybus.
Začervenat se, zardít se, zrudnout. Všechny tyto možnosti překladu nabízí název inscenace Blush, s níž se po tři večery v pražské Arše představí vlámský soubor Ultima Vez. Seskupení pražskému publiku rozhodně dobře známé: Vždyť zde za posledních osm let vystupovali hned se čtyřmi svými multimediálními kreacemi. Také v Blush - podobně jako v předchozích inscenacích Scratching the Inner Fields nebo In Spite of Wishing and Wanting - dochází k fascinujícímu propojení hudby, tance, filmu, výtvarného umění a poezie. Tím posledním, co skupina Ultima Vez prezentuje, je formálně čistý, žánrově jasně ohraničený, výrazový tanec.
Žáby v mixéru
Rozsah a pestrost obrazů, které dvouhodinové představení Blush nabízí, jej přibližují expresívní, surrealistické férii. O prolog se postará jedna z tanečnic, která si bezostyšně užívá tělesného splynutí se spícím (!) partnerem. Krátce na to je pozornost diváků stržena k protilehlé části jeviště, kde se další umělkyně úpěnlivě snaží vyprostit zpod těžkého kamene.
Zbylých šest tanečníků začíná buď pomalu rozvíjet své kreace - od nepatrných pohybů kloubů na prstech ruky až po ryze akrobatické kusy - anebo netečně přihlíží diabolickému konání lídra souboru Wima Vandekeybuse. Ten s bohorovným klidem - jakoby - strčí do mixéru žábu, aby připraveným lektvarem vlil do žil tanečníků ještě více energie a výbušnosti.
Napětí v účinkujících (i v divácích) ostatně neustále udržuje hlučná hudba, o kterou se tentokrát postaral americký hudebník David Eugene Edwards s projektem Woven Hand. Hudba, která může být vnímána jako duchovní meditace, stejně jako doprovod ryčného rockového mejdanu.
Bolesti lásky
Ani Blush nepatří mezi produkce Ultimy Vez, které by byly lehce rozklíčovatelné na základě rozumu. Fragmentárnost představení to vlastně ani neumožňuje: Expresívní skupinové "orgie" se střídají s choreografiemi zobrazujícími jen náznaky niterných pochodů aktérů.
Akce se přelévá po celé ploše scény; v některých momentech se odehrává hned několik paralelních výjevů najednou. Frenetické pobíhání, úporné zápolení těla na tělo, smyslná gesta, symboly odkazující k oblasti erotiky a sexu, ryzí projevy radosti i hluboké psychické propady... Chvílemi humorné, chvílemi drásavé, chvílemi doslova fyzicky bolestné obrazy - i taková je inscenace Blush. Všechny zmíněné vlastnosti svým způsobem korespondují s hlavním tématem představení, a tím je podle tvůrců láska. O jejích podobách bylo natočeno a napsáno mnohé, proč by tedy některý z jejích aspektů nemohly zobrazovat žáby v mixéru, v ústech a "žabí" choreografie vůbec...
Několik vrstev inscenace
Jak už bylo naznačeno, není to jen tanec, který zaměstnává divákovy smysly. Další podstatnou složkou celého konceptu jsou básně, či spíše souvislý proud textu - pásmo. Jeho uchopení však do značné míry brání jazyková neohraničenost: Zvlášť, když k němu přibudou verbální projevy všech tanečníků v jejich rodných jazycích.
Jako univerzálně sdělné se naopak jeví projekce, které jsou využity v ještě větší míře, než tomu bylo u starších představení. Promyšlené a výtvarně fascinující jsou scény, kdy tanečníci v reálném čase doplňují a rozvíjejí klipy natočené pod vodní hladinou.
Velmi osobní rovina, ve které se Blush a vlastně všechny produkce souboru Ultima Vez odehrávají, se brání zobecnění. Přestože obvykle dochází k silnému kolektivnímu prožitku, množství detailů, významů i narážek si může každý vyložit na několik způsobů. Podstatné je hlavně to, aby - jakkoliv zní rada otřepaně - divák vstupoval do divadla spíše s otevřeným srdcem než s hlavou. V pražské Arše se o to může pokusit 31. října a první dva dny v listopadu.
Další recenze a články
Ultima Vez v Arše - hodnocení tanečního vystoupení ČRo 3 Vltava, 6. listopadu 2006
SKUTR odhalil svůj ráj srdce v neosobním labyrintu světa Marie Reslová - Hospodářské noviny, 24. října 2006
Labyrintem světa na Skutru Jana Machalická - Lidové noviny, 23. října 2006
Herci ze čtyř zemí otevírají ráj svých srdcí MF Dnes - Kateřina Kolářová, 21. října 2006
V hlavní roli uprchlíci Lidové noviny - Tereza Vinická, 27. září 2006
Divnej soused: svět uprchlíků v Česku Pražský deník - Hana Válková, 25. září 2006
Na forbíně - Divnej soused Reflex - Veronika Bednářová, 22. září 2006
Agon Orchestra & P.Z./ Dg307 Remix v Arše Igor Nováček, freemusic.cz, 30. června 2006
Bejt světskej i svatej Divadelní noviny, Vladimír Hulec, 30. května 2006
Fascinováni světem Andersena Rudo Leška - rozhlas.cz, 23. května 2006
Faust s diářem v ruce Kulturní týdeník A2 - Jiří Adámek, 17. května 2006
Rozlétnout se a letět / SenAnderSen i-divadlo.cz - Michal Novák, 15. května 2006
UDÁLOST V DIVADLE Sólo pro současného Fausta Respekt - Lukáš Jiříčka, 15. května 2006
Osum polib prdel kosům Metropolis - Petr Christov, 11. května 2006
Sága rodu Kopeckých aneb o věčném komediantství / hodnocení LN: **** Lidové noviny - Jana Machalická, 5. května 2006
Co evokuje slovo "osm" mat - rozhlas.cz, 5. května 2006
ZAOSTŘENO NA - ROSŤA NOVÁK A SKUTR:8 polib prdel kosům MF Dnes - Kateřina Kolářová, 29. dubna 2006
Skutr: 8-polib prdel kosům Hospodářské noviny - Magdalena Čechlovská, 28. dubna 2006
KDYŽ SE ŘEKNE „OSUM“ / hodnocení i-divadlo.cz: **** i-divadlo.cz - Hana Martincová, 27. dubna 2006
Ve zkušebně Reflex 14/2006, 24. dubna 2006
SenAnderSen - carpe diem od Amy internetový blog slečny Amy, 24. dubna 2006
Fausta přenášíme z generace na generaci - Rozhovor s Rosťou Novákem MF Dnes - Kateřina Kolářová, 22. dubna 2006
PR Klub uděloval Zlaté středníky Profit, 18. dubna 2006
SenAnderSen slovy Jany Svobodové a Cossigy bbarak.cz - Nikita, 15. dubna 2006
Instinkt Runway - 8-polib prdel kosům Instinkt, 13. dubna 2006
Chci něco dokázat a ty mi to nemůžeš zakázat! - SenAnderSen libimseti.cz - Alena Oswaldová, 3. dubna 2006
Moderní cestu za snem inspiroval Andersen MF Dnes - (sum), 21. března 2006
'SenAnderSen', to je hiphopové divadlo v Arše musicserver.cz, 20. března 2006
Fotoreport - SenAnderSen (Divadlo Archa - Praha, 18.3.2006), autor Eri-Ador&G4 bbarak.cz - Eli-Ador, 19. března 2006
Rok divadla a kultury Deník Mostecka, 31. prosince 2005
Kafka popsal dnešní Ameriku Lidové noviny, 13. prosince 2005
SKUTR Understand Instinkt, 8. prosince 2005
Nejlepší génius je mrtvý génius Literární noviny, 28. listopadu 2005
Nesnášíme, když se divadlo „vyrábí“ - rozhovor se SKUTR Lidové noviny, 24. listopadu 2005
Dítě se ztatilo ve svých hrách idnes.cz, 22. listopadu 2005
Sny a blázni podle Andersena Lidové noviny, 3. listopadu 2005
Na forbíně - Understand Reflex 45/2005, 24. října 2005
Tanec hraček Divadelní noviny, Nina Vangeli, 28. června 2005
Další projekt Petra Nikla Nedělní svět, Jan H. Vitvar, 12. června 2005
Když Nikl oživuje hračky MF Dnes, Kateřina Kolářová, 10. června 2005
Tanec papírových figurek Lidové noviny, Jana Machalická, 9. června 2005
ODS prý škodil Klausův fašizoidní obličej (z rozhovoru Mirka Topolánka s novinářkou Renatou Kalenskou v Divadle Archa) MF Dnes, 24. května 2005
Hořké sny uprchlíků bez azylu aneb Divadlo, které je víc než divadlo Vladimír Hulec, Time In, 1. května 2005
Těhotenství a mateřství on-line Jana Machalická, Lidové noviny, 28. dubna 2005
Pokorný nevytáhl na Buriana kladivo Jiří P. Kříž, Právo, 30. září 2004
Zpěváka Tiger Lillies zajímají perverze a vraždy Alex Švamberk, www.novinky.cz, 27. července 2004
Jan Burian - Drtivé Jistoty, křest cd www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 15. dubna 2004
Nebezpečně snadné známosti v Arše Atlas.cz, 24. března 2004
Morávkův Dostojevskij Milan Uhde, Divadelní noviny, 3. února 2004
Obskurní a obscénní úlet nejvyšší kvality www.musicserver.cz, Ladislav Tajovský, 12. prosince 2003
Temný koncert se spoustou legrace - Tiger Lillies Lidové noviny, 6. prosince 2003, Petr Vizina, 9. prosince 2003
Velíšek maloval na pódiu při koncertu Už jsme doma Novinky.cz, Alex Švamberk, 19. listopadu 2003
O Vertigo: Luna - recenze Magdalena Čechlovská, Hospodářské noviny, 11. 11. 2003, 12. listopadu 2003
Tanečník Min Tanaka přešel Vltavu Alex Švamberk, Novinky.cz, 6. října 2003
Recenze koncertu The Plastici People a Agon Orchestra v prosinci 2002 Petr Slabý, Hospodářské noviny, 17. prosince 2002
|
|
|
|